10‏/06‏/2011

رُب مدونة خير من ألف ميعاد

زوار مدونتي الأعزاء أعتز فيكم كلكم فرد فرد، اليوم اخترت تكون تدوينتي عن صديقة تعرفت عليها من خلال مدونتها المصرية بنت بلاد النوبة مها مختار  أو مهاميهو متل ما بتحب الكل يناديها، 4 سنين عمر صداقتنا  من أيام ما انا كنت أكتب فى مدونتي القديمة، وأنا فخورة جدا إن الصدفة أخدتني لمدونتك "أحسن تستاهل" يا ميهو، وميهو اللي تعارفي عليها كان الكترونيا للاسف عبر المدونة وعبر التليفون و المسجات، أكاد ان أجزم بأنها أقرب الأشخاص اللي بيعرفو رندة وبيفهموها حتى لو متكلمتش.
ميهو بشهامت البنت الجدعة المصرية، وقفت معايا يوم ما احتجت أشتري بضاعة لمحل الملابس اللي كنت مشتركة فيه، كلمتها وبدون تردد قالت:"طبعا يا رندة موافقة، أنا عشانك أعمل أي حاجة"، ميهو نزلت ولفت السوق والمحلات واختارت الديزاين وفاصلت فى البيع وووو ..
ولما صحبتي سافرت مصر رجعت محملة بهدايا من ميهو ليا وصدقيني يا مها انى وانا بقرأ في الكارت اللى بعتيه وبتأمل في هديتك، حسيت ان المثل اللى بيقول:  اللي بعيد عن العين بعيد عن القلب هو أكبر كذبة فى العالم، و عمر الحصار و الحدود ما بمنعو الناس تتواصل وتحب بعضها.
مقدرتش أشوف مها حتى اللحظة، نظرا لظروف المعبر اللى كنت كل مرة اروح وارجع فيها، لكن صداقتنا ملهاش حدود، بس ان شاء الله إلنا لقاء في النوبة زي ما اتفقنـــا ..


هناك تعليقان (2):

وجع البنفسج يقول...

مافي اجمل من الصداقة والهدايا !!

عارفة رجعتيني وراء كثير ، لما كان عندي اصدقاء بالمراسلة ، عن جد عمره ما كان البعيد عن العين بعيد عن القلب ، بس شو نعمل بمشاغل الدنيا .. ساعات بتخلي الواحد يقصر في أصدقائه القدامى .
ربنا يديم محبتكم يارب وصداقتكم .. انت بتستاهلي كل خير ومها كمان .. انا باحب زيارتها في مدونتها كثير مع اني لسه متعرفة عليها جديد ..
:::
ربنا يخليكم لبعض يارب.

أحسن تـستاهـل يقول...

رندة يا بنت الذينا يا تحفة زمانك وأحفورة المكان :))))

انا اتخضيت خضة!! واحرجني كلامك بشدة شديدة ما تتصوريهاش

يا بنت يا رندة .............. والله ما عارفة اكتب رد

فيه شوية ناس كده ربنا بيحطهم ادامنا زي النعم اللي نشكر ربنا عليها :)

ربنا يديم المحبة رندوش.. ويقرب البعيد ^_^

مها ميهوووو